De e-bike in een hogere versnelling

De e-bike in een hogere versnelling

De opmars van de e-bike in Nederland is de laatste maanden in een hogere versnelling geschakeld. Dat is goed nieuws voor het milieu – zeker wanneer ook versleten fietsaccu’s gerecycleerd worden.

De elektrische fiets was voor de coronacrisis al groot in fietsland Nederland: volgens de Fietsersbond fietste in 2016 al een op de zes Nederlanders elektrisch. De e-bike had zijn imago als seniorenvervoersmiddel van zich afgeschud en jong en oud reden op de elektrische fiets naar school en naar het werk.

Milieuvriendelijk

De coronacrisis gaf de verkoop van elektrische fietsen dit jaar een enorme boost. De Nederlandse e-bikefabrikant VanMoof meldde dat de verkoop van elektrische fietsen in maart vijftig procent hoger lag ten opzichte van diezelfde maand in het verleden jaar. Volgens Bike Europe, een online vakblad voor fietsenhandelaren, is de verkoop van elektrische fietsen in Nederland in deze periode met honderdveertig procent toegenomen.

De elektrische fiets staat bekend als een milieuvriendelijk vervoersmiddel. Uit een vergelijking van duurzaamheidsgids MilieuCentraal blijkt dat je met een e-bike maandelijks dertien kilo CO2 uitstoot bij een dagelijkse rit van twintig kilometer. Met de auto stoot je onder dezelfde omstandigheden tien keer zoveel CO2 uit.

Accu

Het milieubelastende aspect van de e-bike schuilt in de accu. Vooral de productie van die accu is schadelijk, aldus Duurzaamheidskompas.nl: daarbij komen gevaarlijke stoffen in de atmosfeer. Ook de winning van grondstoffen als grafiet en kobalt heeft gevolgen voor het milieu.

“Een fietsaccu reviseren is beter voor het milieu omdat zo’n accu niet helemaal opnieuw geproduceerd hoeft te worden.”

De accu van een e-bike heeft geen eindeloze levensduur. De gemiddelde fietsaccu gaat zo’n vijfhonderd oplaadbeurten mee; daarna wordt de batterij zwakker en begint de accu te verslijten. “Dat heeft te maken met de chemische werkingen in de accucellen”, legt fietsverkoper Simon Hessels uit. “Die chemische werking neemt op een gegeven moment af door de leeftijd of de manier waarop de accu gebruikt wordt.”

Reviseren

Wie aan een nieuwe accu voor zijn e-bike toe is, kan een nieuwe kopen. Er is echter ook een milieuvriendelijkere oplossing: de accu laten reviseren. Hessels legt uit hoe dat werkt: “We vervangen de accucellen, maar laten de elektronica en andere gezonde onderdelen van de accu zitten. Een fietsaccu reviseren is beter voor het milieu omdat zo’n accu niet helemaal opnieuw geproduceerd hoeft te worden.”

Metalen

“De oude cellen worden vervolgens opgehaald door een recyclagebedrijf”, vervolgt Hessels. Gebruikte accucellen worden voor een groot deel hergebruikt: kostbare metalen als koper, mangaan en kobalt worden bijvoorbeeld voor nieuwe batterijen gebruikt.

Andere metalen, zoals lithium en aluminium, worden niet gerecycleerd. De wereldwijde lithiumvoorraad is bijvoorbeeld zo groot dat het metaal terugwinnen meer geld kost dan dat het oplevert. Deze restmetalen eindigen meestal als opvulling in bouwmateriaal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons