Yoghurt Barn is wit en groen

Yoghurt Barn is wit en groen

Yoghurt Barn is sinds de 50e Earth Day de eerste Nederlandse onderneming die ‘klimaatpositief’ onderneemt. Dat betekent concreet dat er méér broeikasgassen worden opgeslagen dan er worden uitgestoten. Daarmee draagt iedere gast van de Yoghurt Barn bij aan een beter klimaat. En dat is uniek in Nederland.

“We zijn niet alleen de eerste klimaatpositieve onderneming in Nederland, maar eigenlijk van de hele Benelux”, vertelt Wouter Staal, mede-oprichter van Yoghurt Barn. Deze onderneming bestaat nu acht jaar en telt inmiddels dertien vestigingen in ons land. Volgens Staal zit duurzaamheid vanaf dag één al in hun DNA. “Sinds de opening in 2012 werken we alleen maar met duurzame producten. Denk dan bijvoorbeeld aan biologische zuivel, gecertificeerd hout, led-verlichting, maar ook met duurzame leveranciers. Ieder jaar proberen we nog duurzamer te worden. We streven ernaar om goed te doen voor mens, dier en milieu.”

CO2-neutraal opereren 

Door onderzoek te doen kwam Staal erachter dat er wereldwijd slechts een handjevol bedrijven is dat CO2-neutraal opereert. Dit was voor hem dan ook aanleiding om zijn bedrijf eens kritisch te bekijken. “We geloofde dat er juist nu, in deze onzekere tijden, een ander soort ondernemer moest opstaan voor wie duurzaamheid en gezondheid de basis vormt.”

Duurzaamheidsstrategie

Met behulp van een drie-traps duurzaamheidsstrategie (meten, reduceren en compenseren), probeert Yoghurt Barn haar steentje bij te dragen in de strijd tegen het opwarmen van de aarde. “Het startte enkele maanden geleden met een 0-meting van het businessmodel en de uitstoot,” vertelt Staal. Daaruit bleek dat zo’n 85 procent, ongeveer 1000 ton, van de gehele CO2-uitstoot van in de voedselketen ligt. Dat is ongeveer dezelfde uitstoot van een dieselauto die 150 rondjes om de wereld rijdt. “We kwamen er ook achter dat iedere gast gemiddeld 1,2 kg broeikasgas uitstootte. Dat aantal willen we nu onder de 1 kg hebben.” Om de uitstoot van alle soorten broeikasgassen in zijn bedrijfsvoering zoveel mogelijk te reduceren, heeft hij samen met verschillende partijen duurzame maatregelen genomen.

Wegwerpartikelen

Door haar volledige CO2-voetafdruk in kaart te brengen konden de maatregelen gedetailleerd worden uitgewerkt. Zo is het bedrijf onder andere overgestapt op andere wegwerpartikelen, waardoor 80 procent van de uitstoot op dat onderdeel wordt bespaard. Als voorbeeld noemt Staal de nieuwe to-go bekers. “Één zo’n nieuwe beker stoot geen 14, maar nog slechts 3 gram CO2 uit.” Daarnaast nemen alle vestigingen van Yoghurt Barn duurzaam opgewekte stroom af. “Het restant aan uitstoot compenseren we via verschillende herbebossingsprojecten.”

Yoghurt Barn hoopt andere organisaties te inspireren om haar voorbeeld te volgen. “We zijn in de tussentijd al benaderd door meerdere bedrijven of wij hun willen helpen. We gaan de komende tijd eens kijken op welke manieren wij dat kunnen doen”, aldus Staal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons