Geen knuffels voor verdrietige leerlingen

Geen knuffels voor verdrietige leerlingen

Leerlingen mogen weer naar hun middelbare school. Yvonne Romijn (29), docente creatieve vakken op het Insula College in Dordrecht, is blij dat de scholen hun werkzaamheden mogen hervatten. De coronatijd is volgens haar een leerschool geweest op het gebied van online lesgeven. 

Yvonne geeft meerdere vakken op het Insula College, waaronder handvaardigheid, CKV en mediawijsheid. Ze heeft een eigen Instagram-account: ‘Juffrouw Romijn’, waarmee ze tijdens de coronacrisis contact onderhield met haar leerlingen. “Voor mij geeft dat heel veel extra’s.”

Deze week is ingericht om toetsen af te nemen en vanaf volgende week start het echte lesprogramma. Daarvoor is de school heringericht. “Ik moet zorgen dat de kinderen bij binnenkomst hun handen ontsmetten. Verder maak ik alle stoelen, tafels en gebruiksvoorwerpen schoon na de les.” In de rest van de school geldt eenrichtingsverkeer.

Verschillende groepen

In verschillende groepen komen de leerlingen naar school zodat de anderhalve meter afstand gewaarborgd blijft. “Niet alleen de hoofdingang en de ingang bij de kluisjes worden gebruikt. De nooduitgang wordt ook ingezet.” De klassen zijn anders ingedeeld. Er kunnen nu maar tien leerlingen per klaslokaal les krijgen. “We hebben nog drie weken, dus dat betekent dat iedere groep één keer les krijgt.”

Yvonne verwacht dat de leerachterstanden meevallen bij terugkomst. “Toch zijn er altijd kinderen die je een beetje kwijtraakt. Je weet niet of er nog andere dingen spelen thuis of in hun omgeving.” Over kinderen met problemen thuis heeft ze zich regelmatig zorgen gemaakt. “Daar kun je nu geen fysieke arm omheen slaan. Ik heb met die kinderen wel extra contact onderhouden.”

“Een leerling die verdrietig is wil ik gewoon een knuffel geven”

“Ik zag het echt als een uitdaging om online les te geven en ik vond het leuk om een keer te proberen.” Het levert volgens Yvonne namelijk ook bepaalde voordelen op: “Je kunt makkelijker contact houden met zieke kinderen. Ze hoeven dan ook niet voor een mentoruurtje naar school te komen, dat kan ook via MS Teams. Ik zie daar zelf wel potentie in. Ik moet wel zeggen dat ik de interactie met kinderen enorm heb gemist.”

Yvonne geeft praktijkvakken, waardoor de anderhalve meter afstand houden moeilijker is. “Ik help de leerlingen graag en ga er regelmatig lekker bijzitten. Dat kan nu écht niet. Een leerling die verdrietig is wil ik gewoon een knuffel geven. Dat vind ik moeilijk. Het zijn kinderen en zij zijn daar bewust of onbewust erg dankbaar voor.”

“Voor mij kon het op een gegeven moment niet snel genoeg gaan”

Niet snel genoeg

Op de vraag of de scholen te snel openen antwoordde Yvonne dan ook: “Voor mij kon het op een gegeven moment niet snel genoeg gaan.” Bovendien merkt ze dat de kinderen behoefte hebben hun vrienden weer te zien. Het komende schooljaar ziet er ook anders uit dan normaal. “Normaal had ik de nieuwe brugklassers al gesproken, maar dat was in deze situatie helaas niet te realiseren.”

De angst om zelf besmet te raken is bij Yvonne niet aan de orde. “Spannend vind ik het altijd wel een beetje. Je denkt daar toch veel over na. Inmiddels durf ik niet meer te zeggen: Joh, ik ben jong, eet gezond en sport veel. Ik hoop dat er over twee weken uitsluitsel komt over eventuele toenames.” 

One thought on “Geen knuffels voor verdrietige leerlingen

  1. Reply
    Iris
    08/06/2020 at 00:59

    Herkenbaar! Ik mis mijn (bijles)leerlingen nog. Veel van hen zijn nu al over naar het volgende jaar of hebben besloten geen of digitale bijlessen te nemen. Op afstand lesgeven is toch anders dan wanneer je iemand een schouderklopje kan geven, of iets dergelijks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons