De andere kant van het mondkapje

De andere kant van het mondkapje

Ze zijn inmiddels meer regel dan uitzondering in deze roerige tijden: mondkapjes. Zo is een mondkapje in het openbaar vervoer verplicht. Op straat of in een winkel is dat weer niet per se nodig. Hoe kom je dan tóch tot een verantwoorde keuze? 

Bij Algam Benelux, een distributiecentrum voor muziekinstrumenten, heeft men te maken met een dilemma op het gebied van het dragen van mondkapjes. Daar gaat regelmatig een vertegenwoordiger van het bedrijf op bezoek bij klanten en in principe is het niet verplicht om in een winkel een mondkapje te dragen. 

Emotioneel product

Tijdens de intelligente lockdown opereerde het bedrijf voornamelijk online. Nu de regering de coronamaatregelen langzaam versoepelt, ontstaat er een nieuwe situatie. Gaat het bedrijf de klanten nu wel of niet bezoeken? “Je kunt een interface nog wel online verkopen, maar een gitaar is bijvoorbeeld een instrument met emotie,” vertelt Koen Vergoossen, Sales Director bij Algam Benelux. “Daar moet je vaak even op spelen en daarnaast luisteren hoe die klinkt.”

De accountmanagers stelden toen vast dat je de klant toch écht moet bezoeken als het gaat om een instrument. “We hebben toen gezegd dat wij ons als bedrijf respectvol opstellen tegenover de klant”, zegt Vergoossen. “Dat betekent dat je bij binnenkomst een mondkapje draagt en de anderhalvemeterregel respecteert.” 

Communicatie

Het dragen van een mondkapje tijdens een gesprek met de klant heeft invloed op het verloop ervan. Dat is iets wat Vergoossen ook ziet. “Met een mondkapje ben je meer incognito, dan dat je jezelf laat zien”, vertelt hij. “Daarnaast wordt de communicatie bemoeilijkt. Communicatie heeft namelijk ook te maken met emotie, liplezen en gezichtsuitdrukking.” 

De gezichtsuitdrukking speelt een grote rol bij het herkennen van de gemoedstoestand. Zo kun je bijvoorbeeld zien of iemand iets écht meent of dat iets meer als grapje bedoeld is. Een mondkapje bemoeilijkt die waarneming. 

Verschillen

Algam Benelux gaat ook op klantenbezoek in België. Vergoossen merkt een verschil tussen Nederland en België als het gaat om het gebruik van mondkapjes. Hij ziet dat we er hier nuchterder in staan. “In België is het dragen van een mondkapje meer algemeen geaccepteerd dan in Nederland.”

Namens het bedrijf hebben verschillende vertegenwoordigers klanten in zowel Nederland als België bezocht. Gemiddeld bezoeken ze 12 tot 24 klanten per week. Bij terugkomst deelden ze hun bevindingen met Vergoossen. Opnieuw was er verschil tussen beide landen. In Wallonië (Franstalig gedeelte van België) vindt men het prettig als je een mondkapje draagt bij binnenkomst en het gedurende het bezoek niet afzet. In Vlaanderen (Nederlandstalig gedeelte van België) zijn de meningen verdeeld. De ene winkel vond het wel prettig en de andere weer niet. 

Uitgesproken

Volgens Vergoossen zaten de meest uitgesproken klanten in Nederland. “Geen enkele buitendienstmedewerker heeft uiteindelijk het mondkapje opgedaan. Als ze met het mondkapje binnenkwamen dan had men zoiets van ‘wat ben jij nou aan het doen?’”

Bij Radiobeurs in Tilburg, een muziekwinkel en tevens klant van Algam Benelux, vonden ze een mondkapje niet noodzakelijk. “Wij vinden de anderhalvemeterregel belangrijker dan het dragen van een mondkapje,” vertelt eigenaar Dennis Leenhouwers. Hij vindt dat prettiger vanwege de betere communicatie die dan ontstaat. “Met mondkapje wordt het anders. Je bent moeilijker verstaanbaar en dat vinden wij in een gesprek hinderlijk overkomen.” 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons