Coronachaos in retailland

Coronachaos in retailland

Door Maurits de Liefde & Job Zwamborn
De Nederlandse retailsector heeft hard geleden onder coronamaatregelen, blijkt uit cijfers van het CBS. Kleding- en schoenenwinkels kregen de zwaarste klap. Zij zagen de omzet met ongeveer vijftig procent dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, inclusief online verkoop. Toch zijn er ook retailtakken die een normale omzetten hebben kunnen draaien of er zelfs op vooruit zijn gegaan.

Terwijl de coronamaatregelen in heel ons land steeds scherper werden en de horeca uiteindelijk op 15 maart zelfs hun deuren moesten sluiten, mochten de meeste retailbedrijven al die tijd openblijven. Wel verzocht de regering ons om zoveel mogelijk binnen te blijven en dat gebeurde. Winkelstraten werden de afgelopen maanden massaal gemeden en het leek er qua leegte net op de setting uit een klassieke western film.

Sommige winkels gingen zelfs helemaal dicht omdat het niet rendabel genoeg was om open te blijven. Anderen sloten de deuren in verband met de veiligheid of draaiden bij opening een significant lagere omzet. Nu de horeca weer open is en de Nederlandse binnensteden beetje bij beetje weer beginnen te bruisen kan de schade voor de retail opgemaakt worden. Het omzetverlies was in de laatste maanden namelijk niet mild. Het was zelfs het grootste omzetverlies sinds het begin van de meting door het CBS in 2005.

“Eigenlijk gaat de coronacrisis om in een diepe recessie”

Omzet Winkels Startpunt

Het hardst getroffen

De klap is het grootst geweest voor kleding- en schoenenwinkels zegt Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Zij hebben in de maanden maart, april en mei een klap gehad in de buurt van vijftig procent omzetverlies. Ik verwacht wel dat de omzetten de komende maanden weer redelijk richting het oude normaal zullen gaan bij het afromen van de lockdown en het wegebben van de angst van consumenten om besmet te raken. Ik zeg redelijk normaal, want eigenlijk gaat de coronacrisis om in een diepe recessie en veel mensen zullen inkomensverlies ervaren. Ondanks dat denk ik toch dat we het ergste achter de rug hebben.”Het opengaan van de horeca per 1 juni is daar een helpende hand bij volgens Sloot. “Mensen maken van fysiek winkelen toch vaak een dagje weg en daar speelt de horeca een belangrijke rol in.” Er wordt mede hierdoor en door het versoepelen van de andere maatregelen weer langzaam terrein gewonnen van het online winkelen. Online winkelen heeft namelijk de afgelopen maanden ook een hoop terrein gewonnen van het fysiek winkelen. Logisch, zegt Sloot: “Als het risico om naar fysieke winkels te gaan te groot wordt dan gaan mensen hun spullen online halen. Sowieso is het online bestellen de afgelopen jaren een stuk toegankelijker geworden.

“Kijk maar naar de hardloopwinkels, mensen hebben nu gewoon meer tijd om te wandelen of hard te lopen”

Het bestellen van online kleding werd al massaal gedaan dus die groei is lastig te voorspellen Wel ziet Sloot een opvallende groei in online bestellen van levensmiddelen “In deze retailtak heeft het marktaandeel van online shoppen een sprong gemaakt van drieënhalf procent naar ongeveer zes procent. Veel gezinnen hebben door de maatregelen min of meer gedwongen kennis gemaakt met het online boodschappen doen in de quarantainetijd en ik verwacht dat ze door deze kennismaking wel een deel van deze markt zullen behouden.”

Coronagroeiers

Het negatieve effect van de coronacrisis is echter niet retailbreed. zegt Sloot. “De vraag is hoog gebleven bij bedrijven zoals supermarkten, doe-het-zelf-zaken, maar ook winkels die zich in de stadscentra bevinden zoals elektronicazaken en buitensport/hardloopwinkels. De vraag naar deze producten is op hetzelfde niveau gebleven of zelfs gestegen. Kijk maar naar de hardloopwinkels, mensen hebben nu gewoon meer tijd om te wandelen of hard te lopen.” Eric Brommert, eigenaar van Run 2 Day in Rotterdam besloot zijn winkel op de Meent in Rotterdam niet te sluiten, veel winkels in zijn straat deden dit noodgedwongen wel. Door de quarantainemaatregelen steeg de populariteit in hardlopen en kon Run 2 Day als een van de weinige Retailwinkels een gewone omzet draaien. Daarnaast had Eric ook het gevoel dat ze een soort vitale functie bekleedden. 

Eric Brommert hardlopend in Rotterdam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Volg ons